Heliga Birgitta 650 år 2023

Den 23 juli är den Heliga Birgittas himmelska födelsedag då Birgitta dör i Rom 1373, i år för 650 år sedan. Vi uppmärksammar jubileet lite extra under hela 2023 i Finsta. Den 7 oktober på Birgittadagen som länge har firats i Finsta, och sedan några år tillbaka i anslutning till den himmelska födelsedagen 23 juli. I år planeras en Birgittaveckan 17–23 juli med anledning av jubileet och ett utökat program i anslutning till den 7 oktober.

Torsdag 20 juli Birgittas källa och om Finsta vi minns
13.00 Invigning av den upprustade Birgittas källa, Gunilla Larsson.
14.00 Samtal om minnen från Finsta. med Gunilla Enehed,

Nils-Gunnar och Britta Carlsson i huvudbyggnaden, Finsta gård.
18.00 Föredrag Birgitta, källan och den heliga Brigida av Kildare, arkeolog Gunilla Larsson, i huvudbyggnaden, Finsta gård. Arrangör hela torsdagen: Finstastiftelsen.

Fredag 21 juli Historia, mat och hantverk

13.00 Guidning med Swedish History Tours. Biljetter köps hos Visit Roslagen (0767-650660):

13.00–16.00 Mat- och hantverksmarknad med lokala producenter och hantverkare vid huvudbyggnaden.

Arrangör Finstastiftelsen.

Lördag 22 juli Pilgrimsdag.

09.30 Pilgrimsvandring till Skederidskyrka. Samling vid Rimbo kyrka.

14.00 Guidning i Skederids kyrka, Monika Söderlund.

14.30 Tema Heliga Birgitta visar vägen. Föredrag av biskop
em Martin Lind i Skederids kyrka.

16.00 ”Birgittinmunken Lukas”. Föredrag av Kaj Jensen  i huvudbyggnaden.
17.00 Rosenkransvandring utifrån Birgittatexter, från huvudbyggnaden till Skederids kyrka, Monika Söderlund.
18.00 Katolsk mässa i Skederids kyrka, Fader Anders Ekenberg.

Arrangörer för lördagens program: Vandringsföreningen KSO och Pilgrim Roslagen (Pilgrimsvandringen).

Söndag 23 juli Heliga Birgittas himmelska födelsedag,

11.00 Pilgrimsmässa i Skederids kyrka. Medverkande biskop em Martin Lind och församlingsprästen Liisa Björklund. Kantor Barbro Strid Wåhlström. Efter gudstjänsten ”utekyrkkaffe”.
Arrangör Roslagens västra pastorat i samarbete med Pilgrim Roslagen.

12.30 Vandring från kyrkan till Birgittas bönegrotta under spelmansmusik.
13.00 Inviger biskop em Martin Lind, vid Birgittas bönegrotta, Birgittas barndomsled och Lagmansleden.

Arrangör Roslagens västra pastorat, Vandringsföreningen KSO samt Pilgrim Roslagen.

14.00 Föredrag ”Birgittas Finsta”, Charlotte Brusewitz i huvudbyggnaden, Finsta. Arrangör studieförbundet Sensus.

18.00 Musikföreställning ”Ballader & Uppenbarelser – ett möte med Birgitta, flickan från Finsta” Medverkande Helen Eriksdotter, flöjt och manus, Ola Pettersson, sång och gitarr i Skederids kyrka, inträde 150 kr. Biljetter köps hos Visit Roslagen

eller i anslutning till konserten. Arrangör Finstastiftelsen.

Heliga Birgitta 650-årsjubileum och Birgittaveckan sker i samverkan mellan Finstastiftelsen, Föreningen för Finstas forntid och framtid, Norrtälje kommun, Pilgrim Roslagen, Roslagens västra pastorat, studieförbundet Sensus, Vandringsföreningen KSO och Visit Roslagen.

Birgittaveckan 17–23 juli i Finsta

Huvudbyggnaden på Finsta gård

Adress: Finstagårdsväg 45

Valven och första våningen öppet varje dag 17–23 juli

13.00–16.00.

Med kaffeservering och andakts/meditationsrum i valven.

Konstutställningar och gamla foton från Finsta och ett rum för barn att rita, måla och prova medeltida kläder.

Skederids kyrka – S:t Birgitta

Adress: Skederids allé 19
Öppen måndag–lördag 10.00–18.00, söndag 23/7 öppen till 16.00

Måndag 17/7 14.00 guidning av Charlotte Brusewitz.

Lördag 22/7 14.00 guidning av Monika Söderlund.

Måndag 17 juli BIRGITTAVECKAN ÖPPNAR
13.00 Birgittaveckan öppnar med kort andakt och musik vid bönegrottan, Anders Björklund. Musik: Barbro Strid Wåhlström och Thomas Wåhlström och invigning av ljusbordet i bönegrottan.
14.00 Guidning i Skederids kyrka, Charlotte Brusewitz. Arrangör studieförbundet Sensus.

16.00 Guidning med Swedish History Tours. Biljetter köps hos Visit Roslagen:

18.00 ”Flickan från Finsta” en musikstund med Elina Widnersson och Jakob Nyqvist i huvudbyggnadens valv.

Arrangör Finstastiftelsen.

Tisdag 18 juli Birgittastigen

13.00 Start vid Birgittas bönegrotta ”Ord längs vägen” en meditativ vandring längs Birgittastigen med Liisa Björklund församlingspräst och Barbro Strid Wåhlström kyrkomusiker och långvandrare. Vi följer vägens tema i närvaro, glädje och gemenskap, tystnad ibland, passerar Birgittas källa för att avsluta med samtal och sång i Skederid kyrka. Arrangör Roslagens västra pastorat.

Onsdag 19 juli Familjedag med historia, hantverk och lek

13.00 Barnguidning – I Birgittas spår med Swedish History Tours för barn och hela familjen. Biljetter köps hos Visit Roslagen (0767-650660):

13.00–16.00 Ullhantverk, träslöjd och lek i och utanför huvudbyggnaden i Finsta.

Ullhantverk genom tiderna. Gruppen Spinna, sticka och sy visar upp sina alster. De visar även hur man spinner och kardar m.m.

Kom och titta och pröva på. Lite enklare pyssel för barnen kommer också att finnas.

Traditionell träslöjd. Prova på att tälja med mera tillsammans med slöjdhandledaren Emil Geschwindt.

Barn har alltid lekt, så också på medeltiden. Möjlighet att prova på några av dåtidens lekar.